MANİSA CELAL BAYAR ÜNİVERSİTESİ YÜKSEKÖĞRENİM VAKFI TÜZÜĞÜ

VAKFIN ADI :

Madde 1– Manisa Celal Bayar Üniversitesi Yüksek Öğrenim Vakfıdır. (1)
VAKFIN HUKUKİ DURUMU :
Madde 2
– Manisa ilinde Yüksek Öğretim kurumlarının sağlıklı, düzenli, verimli olarak çalışmasına yardım etmek ve desteklemek amacıyla kurulan, kendi organlarından başka hiçbir yere bağlılığı olmayan ancak 903 sayılı kanunla belirtilen teftiş makamının denetimine tabi olan özerk ve tüzel kişiliğe haiz bir kurumdur.
VAKFIN İKAMETGAHI :
Madde 3– Vakfın ikametgahı ve Yönetim merkezi Manisa İli merkezidir. Gerektiği takdirde Genel Kurul Kararı ve yetkili makamların izniyle Türkiye dahilinde başka şubeler açılabilir. Bu resmi senedin altında adı ve soyadı yazılı ve imzası bulunanlar bu Vakfın kurucularıdır.
VAKFIN AMACI :
Madde 4– Manisa İlinde kurulmuş ve kurulacak olan her türlü Yükseköğretim kurum ve kuruluşlarına (Üniversite, Fakülte, Enstitü, Araştırma Merkezi, Yüksekokul, Akademi vb.) yardımcı olmak ve desteklemektir.
Vakıf bu amaca ulaşabilmek için aşağıda belirtilen çalışmaları yapar.
1- Üniversitenin öğretim ve eğitimini en başarılı seviyede yapabilmesi için gerekli öğretim, eğitim ve yönetim binalarını yaptırır ve bunlar yapılıncaya kadar ihtiyaç duyulan bina ve yerleri temin eder, kiralar, satın alır.
2- Yurt içinde ve dışında öğretim üyesi yetiştirilmesi için gerekli her türlü giderleri yapar.
3- Eğitim ve öğretim için her türlü araç ve gereçleri sağlar ve giderleri karşılar.
4- Bilimsel ve mesleki araştırmalar için yurt içi ve dışı burslar verir.
5- Kuruluş aşamasında ve kuruluştan sonra fakültelerde ve fakültelere bağlı yüksekokullarda ve enstitülerde okumakta olan öğrencilere kendi yönetmeliği içinde, yurt binaları ve burslar temin eder.
6- Yükseköğretim kurumlarına öğretim üye ve görevlisi sağlanmasında yardımcı olur.
7- Öğrenciler için kütüphaneler açar, spor, sosyal, kültürel ve dini ihtiyaçları için gerekli tesisleri kurar veya kurulmasına yardımcı olur.
8- Vakıf, ilgili makamların onayı ile amacına uygun olarak yurt içi ve yurt dışı kuruluşlarla işbirliği yapar.
9- Vakfın amacına ulaşması için, maddi ve manevi destek temin eder, sosyal çalışmalarda bulunur.
10- Amacın gerçekleşmesi için gerektiğinde borç alır ve bunlar için ipotek verir, sahibi olduğu taşınmaz malları kiralar, satar, ve bunlar için özel yönetmelik yapar.
11- Manisa İlinde Yükseköğretim Kurumlarının yöneticilerine ve Öğretim Üyelerine görevlerine uygun lojmanlar sağlar. Devletçe bu görevlilere uygun lojman ve konutlar yapılıncaya kadar barınma giderlerini karşılar, bunun için gerekirse özel yönetmelik hazırlar.
12- Gerektiğinde Manisa İlindeki Yükseköğretim Kurumları dışından geçici olarak görevlendirilen öğretim üye ve görevlilerin ulaşım, barınma giderlerini karşılar ve bu amaçla ek ödemeler yapar.
13- Vakıf, gerektiğinde Manisa İlindeki Yükseköğretim Kurumlarının yöneticilerine ve temininde güçlük çekilen anabilim ve bilim dallarındaki öğretim üyelerine hizmet sürelerine uygun bir ödenek verir.
14- Vakıf, gerektiğinde Manisa İlindeki Yükseköğretim Kurumlarınca düzenlenecek her türlü bilimsel çalışma ve toplantıların yapılmasına maddi ve manevi destek sağlar.
VAKFIN YÖNETİM MERKEZİ :
Madde 5– Vakfın Yönetim Merkezi Manisa’ dır. Gerekli görüldüğünde 3. Maddeye göre şubeler açılabilir.

BÖLÜM II
MALİ HÜKÜMLER

Madde 6– Vakfın mal varlığı ; kurucular tarafından vakfa ödenmiş olan 200.000.000.-TL (İkiyüzmilyon Türk Lirası) ile ileride vakfa yapılacak bağışlar, kuracağı veya işletmesine katılacağı tesislerin gelirlerinden oluşur.
BAĞIŞLAR :
Madde 7– Vakıf amacına uygun ve en az %80’ i, 903 sayılı Kanunun 4. Maddesi gereğince genel, özel ve katma bütçeli idareler bütçeleri içinde yeralan hizmetleri amaçlayan doğrudan doğruya veya vasiyet yoluyla gerçek ve tüzel kişilerin bağışlarını kabul edebilir. Yönetim Kurulunun uygun görmediği bağışları kabul etmemeye yetkilidir.
Bağışlar şu esaslar dahilinde kabul edilir:
a) Vakfın olanca malına (memalikine) ek niteliğinde olanlar (bunlar nakit, taşınır veya taşınmaz mal ve hak şeklinde olabilir.)
b) Vakfın amacına uygun belirli bir mekanda harcamak üzere yapılacak bağışı Yönetim Kurulu 4.maddede belirtilen hizmet ve işletmeler ödeneğine ilave eder, yoksa yeni bir yardım faslı açar ve belirtilen amaç için ayırır ve harcar.
Ayrıca ayrılan veya var olan bir kuruluşta ayrı bir bölüm kurulmasını gerektiren ve buna yeterli olan bağışlarla yapılacak olan kuruluşlara Yönetim Kurulunun kararı ile bağış sahibinin adı verilir.
VAKFIN YEDEK AKÇESİ :

Madde 8– Bir yıllık dönem içinde Vakıf fonlarının plasmanından ve vakfa bağlı işletmelerden elde edilen safi gelir ile o yıl içinde yapılan maddi bağışların toplamı vakıf yedek akçesinin hesabına esas olur. Bu gelirden, yönetim giderleri ile 903 sayılı kanun gereğince tesbit edilecek olan teftiş ve denetleme giderlerine katılma payı düşülerek kalan vakıf gelirleri, yönetim giderleri 4.maddede belirtilen hizmetler ve işletmeler ödemeleri için ayrılan tahsisleri karşılamayacak durumda olursa Yönetim Kurulu Kararı ile bu tahsis ve yönetim giderlerini karşılamak üzere yedek akçeden harcama yapılabilir.
Vakfın Kuruluşundan sonraki 10.yıl Genel Kurulunda toplanan yedek akçesinin yeterli olduğu kanısına varılırsa yedek akçe yatırılması durdurulur. Bundan sonraki Genel Kurullarda gerek görüldüğü takdirde yeniden yedek akçe ayrılmasına devam edilir.
VAKFIN FONLARININ PLASMANI :
Madde 9– Vakfın olanca malına (memalikine) ek niteliğindeki nakdi bağışlarla, yıllık gelirlerden ayrılan yedek akçeler, tahmini yıllık giderlerden artan yıllık gelir fazlaları, yakın, emin ve en yüksek geliri sağlayacak şekilde;
a) Derhal nakite çevrilebilecek devlet tahvillerine,
b) İrat sağlayacak taşınmazlara yatırılır.
Yönetim kurulu bu meblağları, vadeli ve vadesiz mevduat şeklinde Devlet Bankalarından birinde de muhafaza edebilir.
Belirli bir amaca göre harcanması yapılacak bağışların, amaç gerçekleşene kadar, derhal paraya çevrilebilecek kıymetlere yatırılmasına ve bir Devlet Bankasında mevduat şeklinde korunmasına dikkat edilir.
VAKIF GELİRLERİNİN HARCANMA USULÜ :

Madde 10– Vakıf; yıllık gelirlerinden yönetim giderleri, teftiş ve denetleme masraflarına katılma payı düşüldükten sonra kalan miktarı, Yönetim Kurulunun önerisi ve Genel Kurulun kabul edeceği bütçe imkanlarına göre harcar. İlgililere verilecek ödenekleri Yönetim Kurulu tesbit eder.
HESAP DÖNEMİ :
Madde 11– Vakfın hesap dönemi 1 OCAK’ ta başlar, 31 ARALIK’ ta sona erer. 
VAKIF MALLARINDA DEĞİŞİKLİK :
Madde 12– Şartlı bağışların dışında bağışlanan veya satın alma yoluyla iktisap edilen değerler, ekonomik değerini ve verimliliğini büyük ölçüde ve sürekli olarak kaybetme durumuna düşerlerse, genel kurul kararı ile ve 903 sayılı kanundaki usul ve esaslar dahilinde satılabilirler. Elde edilen gelir 8. Madde uyarınca değerlendirilir.
VAKIFCA TUTULACAK OLAN DEFTERLER :
Madde 13- 
a) Genel Kurul Karar Defteri 
b) Yönetim Kurulu Karar Defteri
c) İcra Komitesi Karar Defteri
d) Bunlar dışında 903 sayılı kanunun, vakıflar ve vergi kanunlarının öngördüğü defter ve belgelerin muhasebe yönetimine uygun olarak düzenleme ve tutulması konusunda yürürlükteki yasa hükümlerine uyulur.

BÖLÜM III
VAKFIN YÖNETİMİ
VAKFIN ORGANLARI :

Madde 14– Vakfın organları şunlardır;
a) Genel Kurul
b) Yönetim Kurulu (Mütevelli Heyeti) ve İcra Komitesi
c) Denetçiler
GENEL KURUL :

Madde 15– Bu resmi senedin altında imzaları bulunan ve vakfın kurucuları olan gerçek ve tüzel kişilerin gönderecekleri birer temsilcileri ve Celal Bayar Üniversitesi Rektörü ile onun görevlendirileceği şahıslar ve Celal Bayar Üniversitesi bünyesinde kurulu olan Fakültelerin Dekanları, Genel Kurulu oluşturur. Gerçek kişi olan kurucu üyeler; ölüm, istifa veya görev yapmaya engel bir hastalığı halinde Vakıf Genel Kurulunda yerini almak üzere 3 aday adını taşıyan kapalı ve imzalı zarf içindeki mektuplarını yönetim kurulu başkanlığına verirler. Gerektiğinde bildirilen 3 kişiden birisi genel kurul tarafından kurucu üye yerine seçilir. Seçilen kişiler kendi adaylarını aynı şekilde bildirirler. Kurucular gerek gördüklerinde adaylarını değiştirebilirler. Kurucu tüzel kişiler gerektiğinde adaylarını değiştirip yenisini bildirebilirler. Başka yere atanan ya da görev süresi sona erenlerin yerine kurucu tüzel kişilerin yetkili organlarının göstereceği temsilci getirilir. Eskilerin görevi kendiliğinden sona erer. Kurucu tüzel kişi temsilcisinin Vakıf Yönetim Kurulu üyesi bulunması halinde ondan boşalacak Yönetim Kurulu üyeliğine ilk yedek üye getirilir. (1)
GENEL KURULUN GÖREVLERİ :
Madde 16– Genel Kurulun görevleri şunlardır;
a) Yönetim Kurulu üyelerini ve denetçileri iki yılda bir seçmek.
b) Vakfın yıllık hesaplarını incelemek, denetlemek ve onaylamak. Yönetim Kurulunca hazırlanacak yıllık bütçeyi onaylamak, denetçi raporunu tetkik etmek ve karara bağlamak.
c) Vakfa bağlı işletme ve kurumların Yönetim Kurulunca hazırlanacak iç yönetmeliklerini onaylamak.
d) Vakıf resmi senedi hükümlerini değiştirmek.
e) Yönetim Kurulunca sunulan konularda karar almak, Genel Kurul nezdinde yapılan itirazları karara bağlamak.
f) Şube veya büro açılmasına, bunların yapacakları işler ile yetki derecelerine karar vermek, kanunun genel kurula getirilmesini gerektirdiği konularda karara varmak.
GENEL KURUL TOPLANTILARI :

Madde 17– Her yıl Ocak ayı içinde Genel Kurul, Yönetim Kurulu Başkanlığında olağan toplantıya çağrılır. Yönetim Kurulu Başkanlığının ortak kararı ile, denetçilerin veya kurucu üyelerin ¼’ ünün isteği üzerine Yönetim Kurulu, Genel Kurulu olağan üstü toplantıya çağırabilir. Toplantılar için yeterli çoğunluk kurucu üyelerin yarısından fazladır. Bu çoğunluk ilk toplantıda sağlanmazsa 15 gün sonra yeterli çoğunluğa bakılmadan Genel Kurul toplantısı yapılır. Genel Kurul, Yönetim Kurulu Kararıyla Manisa’ da yayınlanan bir gazete ile de ilan edilir. Toplantılar; seçilecek bir Başkan, bir Başkan Vekili ve 2 katipten ibaret Başkanlık Divanınca yönetilir. Sonuçlar bir tutanakla tesbit edilir. Genel Kurul mevcudun çoğunluğu ile karar verir. Genel Kurul toplantılarında gerçek kişi olan kurucu üyeler vekaleten temsil edilebilirler. Ancak bir şahıs iki vekaletten fazlasını temsil edemez.
YÖNETİM KURULU :
Madde 18– Yönetim Kurulu Genel Kurulca gizli oyla 2 yıl için Genel Kurul üyelerinden seçilecek 5 asil ve 2 yedek üyeden oluşur. Yönetim Kuruluna tekrar seçilmek caizdir.
Yönetim Kurulu kendi arasında bir başkan, bir başkan vekili, bir genel sekreter ve bir muhasip üye gizli oyla seçilir. 
YÖNETİM KURULUNUN GÖREVLERİ :
Madde 19– Yönetim Kurulu vakfın yetkili organı olarak vakfı yönetir. Temsil eder. Genel Kurulun yetkisine bırakılan işler dışında yürürlükteki yasalar ve vakıf senedi gereğince kendisine verilen bütün görevleri karara bağlar, yürütür ve aşağıdaki görevleri yapar.
a) Vakıf bütçesini ve çalışma raporunu hazırlar.
b) Vakıf; resmi ve özel makamlarda temsil edecekleri, vakıf adına imzaya yetkili bulunanları ve yetki derecelerini tayin eder.
c) Vakıfta ve işletmelerde uygulanacak yönetmelikleri hazırlar, işletme tarihlerini ve yurtlardan ücretsiz faydalandırılacakların şartlarını ve sayılarını tespit eder.
d) Vakfın kesin hesabı ile geçmiş çalışma yılı hakkında rapor hazırlar ve genel kurulun onayına sunar.
e) Yönetim Kurulu vakfın idaresini sağlamak üzere teşkilatını kurar, personel istihdam veya azline karar verir.
YÖNETİM KURULU TOPLANTILARI :

Madde 20– Yönetim Kurulu en az 2 ayda bir toplanır. Ayrıca Başkanlıkça gerek görülen hallerde olağanüstü toplanır. Normal toplantılar üyelere Başkanlıkça bildirilir. Normal ve olağanüstü toplantılar için üyelere gündemi bildirmek suretiyle, en az bir hafta önceden mektupla haber verilmiş olması gerekir.
Yönetim Kurulu, üyelerin yarısından bir fazlası ile toplanır ve toplantıda bulunanların çoğunluğu ile karar alır. Oyların eşit olması halinde Başkanın bulunduğu taraf çoğunluğu sağlamış sayılır. Ancak yıllık bütçe ve çalışma programlarının hazırlanması taşınmaz, tahvil ve hisse senedi alınması, vakfa ait taşınmazlar ve değerlerin satılması, yönetmeliklerinin kabulü ve tadilleri, yeniden işletme ve tadil yatırım yapılması ve yönetim kurulu üyelerinden birinin görevden alınması konularında üye tam sayısının yarısından fazlasının olumlu oy kullanması şarttır.
İCRA KOMİTESİ :
Madde 21– İcra Komitesi; süratli çalışmayı gerektiren işler için Yönetim Kurulunun gözetim ve sorumluluğu altında çalışan, görevleri ve yetkileri Yönetim Kurulunca tesbit edilen, Yönetim Kurulu Başkanı, Başkan Vekili, Genel Sekreter ve Muhasip üyeden oluşan bir komitedir. Yönetim Kurulu Başkanı İcra Komitesinin de Başkanıdır. İcra Komitesi Başkanının çağrısı üzerine en az üç kişi ile toplanır. Kararlar çoğunlukla alınır. Eşitlik olduğu takdirde, konu karar için Yönetim Kuruluna getirilir. İcra Komitesi, kararları kendi karar defterine geçirir, imzalar ve Yönetim Kurulunun ilk toplantısında onaya sunar.
VAKIF YÖNETİMİNİN KADROSU VE SEÇİLMESİ :
Madde 22- Vakıf, Yönetim Kurulu gerek gördüğü takdirde Yönetim Kurulunu ve İcra Komitesini gözetim ve denetimi altında bir Genel Müdür, yeterli sayıda Müdürler ile gerekli memurlardan kurulu bir Yönetim ve Denetim teşkilatı kurabilir.
Yönetim Kurulu bu teşkilatı kurarken tasarruflu bir şekilde hareket eder. İlk Genel Kurulun onayına sunar.
DENETÇİLER :
Madde 23– Vakıf, ilgili kanun hükümleri dairesinde Vakıflar Genel Müdürlüğünün denetimine bağlıdır. Ayrıca Genel Kurul kendi içinden 2 yıl için 2 asil, 2 yedek denetçi seçer. Denetçiler en az ayda birer defa olmak üzere vakfın defter hesap ve yazışmalarını tetkik eder. Vakıf senedi, Genel Kurul ve Yönetim Kurulu kararlarına muhasebe esaslarına aykırılık görürse, derhal Yönetim Kuruluna bildirir. Hazırlayacakları yıllık raporları, Genel Kurul toplantılarından önce Yönetim Kuruluna sunduğu raporla birlikte kurucu üyelere gönderilir. Denetçiler uzmanlık isteyen konularda, gerekirse Yönetim Kurulunun uygun göreceği başka şahıslarda görevlendirir.
HUZUR HAKKI :
Madde 24– Vakıf organlarına seçilenlerin ücretsiz çalışmaları asıldır. Ancak Vakıf Genel Kurulu çalışanların özelliğine göre, Vakfın varlığına göre ücret ve huzur hakkı tesbit edebilir. Vakıf Yönetici ve Deneticilerinin yol giderleri, uygun görülürse ayrıca ödenir.
VAKFIN SONA ERMESİ :
Madde 25
– Vakıf, Vakfın amaçlarını gerçekleştiremeyecek şekilde acze düşmesi nedeniyle veya Genel Kurulun oy birliği ile vereceği kararla fesih edilebilir. Bu halde tasfiyeye gidilir.
Madde 26– Vakıf nihayete erdiği veya tasfiyesine mahkemece karar verdiği takdirde o tarihteki Yönetim Kurulu, tasfiye kurulu mahiyetinde olarak tasfiyenin sonuna kadar görevine devam eder.
Mahkemenin tasfiye kararında, Yönetim Kurulunun tasfiyeye devamı mahzurlu görülürse tasfiye kurulunu kurma konusunda mahkemenin kararı esas olur. Vakfın tasfiyesi sonunda kalan mal varlığı o tarihteki durumu ile Genel Kurulun önereceği aynı amaçlara yönelen diğer Vakfa veya kuruluşa devredilir.
Madde 27– Vakıf 903 sayılı kanunla tatil edilmiş olan Türk Medeni Kanununun 74.maddesine göre tescilini müteakip tüzel kişilik kazanır.

(1) Manisa 1. Noterliğinin 19.01.1993 gün ve 2530 sayılı yevmiyesi ile akdedilen tüzük, Manisa Asliye 1. Hukuk Mahkemesinin 1993/83-3 sayılı kararı ile tesciline karar verilmiş olup, yine Manisa Asliye 2. Hukuk Mahkemesinin 1994/314-270 sayılı değişiklik kararı ile tescil edilmiştir.